A1/8 Kovács Anita
Gyakorlat országa: Finnország
Fogadóintézmény/cég neve: Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia
Város: Jämsä
Gyakorlat időtartama (utazással együtt): 2019. május 5-26.
Csoportvezető 1 neve: Kovács Anita
Csoportvezető 2 neve:
Diákok száma: 7
Szállás értékelése (minőség, szobák elosztása, megközelíthetőség, stb.): 5
A kollégiumban kaptunk szállást, ami az iskola területén található. Innen könnyen és gyorsan megközelíthető volt az a hely, ahol minden reggel találkoztunk vendéglátóinkkal. Az étkező is néhány perces sátára helyezkedett el. A négy szobás apartmanokban a kényelmes, tiszta, minden igényt kielégítő kétágyas szobákhoz tartozott egy közös konyha és közös fürdőszoba, plusz egy közös használatú toalett.
Utazás értékelése (utazás minősége, kényelme, esetleges fennakadások, stb.): 5
Az utazás kényelmes és zökkenőmentes volt. A repülőtéren a fogadó intézmény busza várt minket és szállított el az iskoláig. Visszafelé is ők vittek ki minket időben és biztonságban a tamperei repülőtérre.
Fogadó intézmény értékelése (kapcsolattartás, információátadás, szakmaiság, stb.) 5 A fogadó intézményt képviselő tanárokkal, munkatársakkal nagyon jó munkakapcsolat alakult ki, a három hét során mindenben együtt tudtunk működni. Készségesen segítettek mindenben és válaszoltak a felmerülő kérdéseinkre. Véleményem szerint azonban szerencsésebb, amikor a hivatalos kapcsolattartó és adminisztrációt végző személy azonos azzal a tanárral, aki napi kapcsolatban van velünk, ahogy ez az elmúlt években meg is valósult.
A program szakmai értékelése (tervezett és megvalósult tevékenységek, új szakmai tudás, új elmélet, a gyakorlat haszna, tanulók visszajelzései, együttműködés a fogadó intézménnyel, oktatás színvonala (tömören, egyszerűen, célratörően), jó példák hasznosítása otthon): 5
A gyakorlat szakmai tekintetben nagyon hasznos és változatos volt. A program elején megmutatták nekünk az intézményben választható szakmák sokszínűségét, volt amit ki is próbálhattunk. Majd a hangsúly a tanulók saját szakmájára került. Minden nap újabb és újabb szegmensét ismerhettük meg az erdészeti tevékenységnek. Az első héten elméleti oktatásban is volt részünk, de a továbbiakban túlnyomórészt a gyakolaté volt a főszerep. Ez azzal járt, hogy szinte a teljes oktatási időt terepen, pontosabban az erdőben töltöttük. Valóban a fa életútjának fázisait követve szereztünk új ismereteket az ültetéstől a kitermelésig. Részt vettünk két féle fafaj ültetésében, gyérítésben, méretrevágásban, gallyazásban, favédelemben, szállításelőkészítésben, szállításban, hasításban. Mindezt tapasztalt tanárok vezetésével, akik tudásuk legjavát igyekeztek átadni tanulóinknak. A programban részt vevő diákok örömmel és lelkesen végezték a rájuk bízott feladatokat, nyitottan álltak az új tudás befogadásához. Szívesen végeztek mindenfajta munkát az erdőben, használtak bozótvágót és láncfűrészt is. Szerettek volna többször munkagépeket vezetni, de a finn erdészeti tanárok túlterheltsége miatt erre kevés idő jutott.
A program kulturális részének értékelése (milyen kultúrális tevékenységek valósultak meg – akár felsorolás szerűen is): 4
A program első hetében Kari Kytömäki gondjaira voltunk bízva, aki nem csak szakmai fejlődésünket tartotta szem előtt, de bemutatta nekünk a környék nevezetességeit. Ez idő alatt több kulturális élményben is részünk volt, Jártunk Himoson, a közeli sípályán, ahol nagy meglepetésünkre május elején még hógolyózni is tudtunk. Elvitt minket Dél-Finnország legnagyobb láperedejébe, Az érintetlen természetes erdő jellegzetességeit figyeltük meg és gyarapítottuk ismereteinket. A második és harmadik héten Martti volt velünk, ő megmutatta az iskolai múzeumot a híres láncfűrészkiállítással. Ezen kívül magunknak szerveztünk kulturális programokat főleg a hétvégéken, mivel hétköznapokon a gyakorlat után nem maradt sok időnk, hogy messzebbre menjünk. Az első hétvégén felfedeztük Jämsänkoski csodás tópartját és kirándultunk a környéken. A második hétvégén Jyväskylä-be látogattunk el, voltunk a természeti múzeumban, a kilátóban, a sétálóutcán, a kikötőben és a piacon. A harmadik hétvégén Mänttäben művelődtünk két érdekes képzőművészeti és történeti múzeumban. Megismerkedtünk a helyiek kedvenc sportjával : a frisbi golffal.
Fenntarthatóság (javaslatok a gyakorlatok színvonalának növelésére, tapasztalatok a képzés fejlesztése érdekében): 4
A finn tanárok nagyon rendesek voltak és odafigyeltek ránk. Fontos volt számukra, hogy amellett, hogy szakmailag fejlődjenek a fiúk, jól is érezzük magunkat. Amivel még érdekesebbé lehetne tenni a programot szerintem az az, hogy a fiúk többször vezethessenek traktorokat, különböző munkagépeket. Szerettek volna szimulátoron és forwarderrel is gyakorolni, ez most kimaradt. Én örömmel fogadnám, ha kapnék további ötleteket a kulturális programok szervezéséhez, hogy újabb helyeket és érdekességeket ismerhessünk meg.
Általános értékelés (megvalósult-e a program célja, elégedettség, jó-gyakorlat, hasznosíthatóság, motiváció, tanulási eredmények értékelése): 5
A program célja tökéletesen megvalósult. A tanulók új ismereteket szereztek a szakmájukban. Kipróbálhattak különböző erdészeti munkákat. Ízelítőt kaptak a finn kultúrából és angol nyelvtudásuk, ha kis mértékben is, de fejlődött. Örömmel, élményekkel gazdagon tértek haza.
Legnagyobb eredmények, személyes sikerek
Elismerő szavakat kaptunk a finn tanároktól, elégedettek voltak a magyar diákok munkájával, hozzáállásával és viselkedésével. Személyes sikeremnek tekintem, hogy idén sikerült időt szakítanom a napi beszámolók megírására, mellyel a szülőket és az érdeklődőket tájékoztattam és ezzel kapcsolatban rengeteg pozitív visszajelzést kaptam.
Mennyire érezte magát felkészültnek a mobilitás előtt – (Írjon mellé egy 1-5 ig számot – 1 : egyáltalán nem éreztem magam felkészültnek, 5 – nagyon felkészültnek éreztem magam)
a fogadóország kultúrája – 3
a program tematikája – 3
a képzés nyelve – 3
a fogadóország oktatási rendszere – 3
a program témája – 3
Mennyire érzi magát felkészültnek a mobilitás után – (Írjon mellé egy 1-5 ig számot – 1 : egyáltalán nem érzem magam felkészültnek, 5 – nagyon felkészültnek érzem magam)
a fogadóország kultúrája – 4
a program tematikája – 4
a képzés nyelve – 4
a fogadóország oktatási rendszere – 4
a program témája – 4