A2/2 Čović Judit
Szállás értékelése: 5
2019. június 3-9 között egy 6 fős tanári csoporttal ERAMSUS tanári tanulmányúton, vettem részt csoportvezetőként. Szállásunk a Fuussekaul (Rókalyuk) nevű sátor- és „mobil home” táborban volt, az azonos elnevezésű falucska határában, Luxembourg északi részén, mindössze 10-15 perces autózásra a fogadóintézménytól. A négy (illetve öt) személyes házikókban ketten-ketten laktunk. A házak állapota és berendezése kifogástalan volt: jól felszerelt konyha, pici, de minden igényt kielégítő fürdőszoba, tágas nappali/étkező, és kényelmes hálószobák álltak rendelkezésünkre. A parkolás könnyedén megoldható volt. A tábor egy szép erdős területen fekszik, közvetlenül a közút közelében. A recepció mellett szolgáltatóház és étterem található. Az út másik oldalán 5-10 perc sétára, benzinkút, szupermarket, kávézó, üzletsor. Tiszta, kellemes, laza, barátságos környezet. A szállodai vagy kollégiumi elhelyezéssel szemben nagyobb szabadságot, önállóságot, és ugyanakkor, kényelmet is biztosított számunkra.
Utazás értékelése: 4
Az odaút kicsit kalandos volt. Lengyelországból indultam Luxemburgba (az AGROLYMPIA nemzetközi szakmai versenyen vettünk részt), és a terv szerint tanár kollégáimmal a luxemburgi reptéren találkoztunk. Münchenben kellett volna átszállnom, de a Lufthansa járatomat késleltették, majd törölték. Azonnali segítséget kaptam Budapestről a projektkoordinátorunktól, majd az utazási irodától, ahol a repjegyeket vételeztük. Egy közvetlen LOT járatra foglaltak nekem újabb jegyet. Mivel ez a járat is késett, meglehetősen későn, de végül megérkeztem. A hazautazás viszont problémamentes és kellemes volt. Frankfurtban szálltunk át és gond nélkül érkeztünk haza Budapestre.
Fogadó intézmény értékelése: 5
A Lyceé Technique Agricole Ettelbruck városban található, és Luxemburg egyetlen mezőgazdasági szakképző központja, amelyhez a környező falvakban és erdőkben gyakorlóhelyek is tartoznak. A LTA nemcsak a képzéshez szükséges nagyon jó feltételekkel, de óriási nemzetközi kapcsolatrendszerrel is rendelkezik; KA1 és KA2 projektek állandó partnerei. Alapító tagjai az EUROPEA (l’Europe de l’Enseignement Agricole) egyesületnek, amely az kontinens mintegy 1000 agráriskoláját köti össze (mi is tagok vagyunk). Házigazdánk Nicolas Negretti, a nemzetközi koordinátor volt, ő tervezte és szervezte programjainkat. Az iskola rendelkezésünkre bocsátott egy kisbuszt és autókat, hogy könnyedén és önállóan tudjunk mozogni a helyszínek között. Nagyon kényelmes volt. Találkoztunk az iskola vezetőivel, elméletet és gyakorlatot tanító kollégákkal. Kivétel nélkül mindannyian nagy lelkesedéssel és barátsággal fogadtak minket. Minden alkalommal számos kérdésünk volt (néha talán már kellemetlenül is sok) – mindre kaptunk választ. Az LTA jó partnernek bizonyult. Nagyon elégedettek voltunk. A fogadóintézmény mindent megtett, hogy ott tartózkodásunk szakmai és kulturális programja gazdag és kellemes legyen.
A program szakmai értékelése: 5
A szakmai program során részletesen megismertük a luxemburgi oktatási rendszert, és az LTA-ban folyó képzéseket, valamint az elmúlt évek, illetve a jelenleg is futó nemzetközi projekteket. Bejártuk a fogadóintézmény ettelbrucki elméleti blokkját és gyakorlati helyszíneit. Láthattuk a jól felszerelt tantermeket, a csodásan gondozott és fenntartott üvegházakat, műhelyeket, laboratóriumokat és a gyakorlati oktatás más helyszíneit, Ettelbruckban és Bettendorf faluban, valamint a környező tanerdőkben is. Meglátogattuk a kivételesen gazdag arborétumot, amely közvetlenül az iskolaépület mögött található. Láthattunk gyakorlati órát a tanerdőben és a Réserve Naturelle – Aarnescht védett terület meglátogatásakor. Érdekes volt, hogy a tanulók növényhatározáshoz az okos telefonon lévő applikációt használták. Az iskola volt diákja, Ben Sutor is fogadott minket, és bemutatta vállalkozását, amely Ermsdorf falu határában fekszik. A Meeschhaff néven működtetett pazar telep kétféle szakmai tevékenységet folytat: szarvasmarhatenyésztéssel és lótartással, valamint lovas szolgáltatásokkal is foglalkozik. A lovak számára aquaterápiás kezelést kínál, jól képzett szakemberek segítségével. Lovasiskola, három fedett lovarda és számos szabadtéri lovaglópálya áll az ügyfelek rendelkezésére. Nemzetközi versenyekre egy különleges – pici, istállót és garzonlakást magába foglaló – busszal utaznak. Egész napos kirándulás keretében ismerhettük meg Luxembourg egyik legjelentősebb borvidékét a Moselle folyó völgyében, a Németországgal határos területen. Jártunk a Zenner Destillery lepárlóüzemben és két borászatban: Schumacher – Lethal és Jeff Konsbrück. A Biodiversum madár rezervátum tanösvényén sétáltunk végig és ismerkedtünk a bányatóból kialakított védett terület gazdag növény és állatvilágával. A szakmai program mindent tekintetben lenyűgöző és tanúságos volt.
A program kulturális részének értékelése: 5
A kulturális program csakúgy, mint a szakmai bővelkedett élményekben, látnivalókban. A következő városkákban jártunk: Bourschied vár, erőd Diekirch – a szamarak városa Ettelbruck – az LTA iskola városa Ermsdorf falu – a lovarda helyszíne és Nicolas lakóhelye, akinek a születésnapi barbacue partijára kaptunk meghívást Egész napos kirándulások: Luxembourg City: Filharmónia épülete, EUs intézmények (az első EU parlament színhelye), Musée Drai Eechelen (a város és az ország történelmét mutatja be), Luxemburg erőd romjai, főtér, óváros, Nagyhercegi Palota, Robert Schuman emlékmű, Minisztériumok. Bortúra a Moselle völgyben: Schengen Európa Emlékmű Biodiversum A túra során nemcsak a luxemburgi borokkal, és alkoholfogyasztási szokásokkal, hanem a vidék jellegzetes konyhaművészetével is megismerkedtünk: Helyi bisztró jellegű étterem – Koeppchen Hotel-Restaurant de l’Ecluse, Stadtbredimus A szakmai programok után fennmaradt igen kevés időt igyekeztünk jól kihasználni. Világossá vált számunkra, hogy annak ellenére, hogy egy kicsinyke országban vagyunk, rengeteg a látnivaló, és az idő rövidsége miatt ennek mindössze egy törekékét tudjuk megnézni. Mindazonáltal, megéltük a városok és falvak hangulatát, családi és baráti összejövetelek vidámságát, sokat tanultunk az emberek nyitottságáról, életszemléletéről, szerénységéről és vendégszeretetéről.
Nemzetközi stratégiára vonatkozó javaslatok
A megfogalmazott célok, melyek szerint a külföldi szakmai utak segítsék a beiskolázást, a szakmai sokszínűséget, nagyon fontosak kell legyenek a jövőre nézve is. Allandóan változó képzési rendszerünk biztos pontjai lehetnek a mobilitások, amelyeket diákjainknak fel tudunk kínálni. Luxemburg szerepel a következő évi programunkban is, aminek – látva a képzés helyét és színvonalát – személy szerint nagyon örülök. Ugyancsak fontosnak tartom, hogy a kollégáknak évente vagy kétévente biztosítsuk egy-egy szakmai tanulmányutat, annak érdekében, hogy motiváltabbak, felkészültebbek, nyitottabbak és elfogadóbbak legyenek. A már mutatkozó tanárhiány miatt, ezek a lehetőségek vonzerőként jelenhetnek meg az esetlegesen hozzánk jelentkező új kollégák számára. Fontos, hogy lássunk kicsi országunkhoz hasonló oktatási rendszereket, de saját és oktatási intézményünk fejlődése érdekében az is elengedhetetlen, hogy magas színvonalú, minőségi képzést is megismerjünk (mint amilyen pl. a luxemburgi). Ezért javaslom ennek a tanári tanulmányútnak a rendszeresítését a szakképzési pályázatban.
Legnagyobb eredmények, személyes sikerek
Számomra a legnagyobb élmény a luxemburgi oktatási rendszer tüzetes megismerése volt. Egy jól átgondolt, jól működő rendszer átlátása lehetővé teszi a hazai viszonyok kritikus elemzését, a fejleszthető területek felismerését. Azt is látni kell, hogy a megismert okos megoldások gyakran nem igényelnek konkrét anyagi támogatást. Annak ellenére, hogy azért a rendelkezésre álló források kényelmes szakmai környezetet biztosítanak az ott dolgozó kollégáknak, bizonyos elemek, jó gyakorlatok „hazahozhatók” és beépíthetők az itthoni képzésbe is.
Mennyire érezte magát felkészültnek a mobilitás előtt – (Írjon mellé egy 1-5 ig számot – 1 : egyáltalán nem éreztem magam felkészültnek, 5 – nagyon felkészültnek éreztem magam)
a fogadóország kultúrája – 3
a program tematikája – 4
a képzés nyelve – 5
a fogadóország oktatási rendszere – 3
a program témája – 4
Mennyire érzi magát felkészültnek a mobilitás után – (Írjon mellé egy 1-5 ig számot – 1 : egyáltalán nem érzem magam felkészültnek, 5 – nagyon felkészültnek érzem magam)
a fogadóország kultúrája – 5
a program tematikája – 5
a képzés nyelve – 5
a fogadóország oktatási rendszere – 5
a program témája – 5