A2/3 beszámoló
Beszámoló Erasmus külföldi gyakorlatról
Időszak: 2018. 03.11. – 03.31.
Helyszín: Coulounieix Chamiers Perigueux, EPLEFPA du Périgord
Enseignement agricole public de la Dordogne
Téma: tartósítóipari gyakorlat
Létszám: 7 fő (4 lány, 3 fiú)
A tanulók tartósítóipari képzésben vesznek részt, a szakmát 3 év alatt végzik el. A tanulói csoporttal 2018. 03.11-én érkeztünk meg Párizs és Bordeaux érintésével Perigueuxba délután 15 óra környékén. A délután folyamán elfoglaltuk a szállást és bementünk a bérelt kisbusszal a városba körülnézni. A fogadó iskola kollégiumában kaptunk helyet, ahol a többi francia diák is el volt szállásolva. A csoport ebédkártyát kapott, amellyel a kantinban tudtunk étkezni naponta háromszor. A koordinátorunk Patrice Pourcel volt, aki szakmai tanár és a nemzetközi programok felelőse. A fogadó intézmény Dordogne megye egyik legnagyobb mezőgazdasági és élelmiszeripari iskolája, amely rendkívül kellemes környezetet biztosít az ott tanuló diákoknak. Az intézmény több mint 10 Ha-os területtel rendelkezett, a gyakorlati helyek is itt lettek kialakítva. A fenntartható fejlődés szellemében megtervezett energiaellátás rendelkezik az iskola, amely az intézmény által termelt szerves anyagok bomlásából keletkezett biogázból oldja meg az energiaszükségletét. Az intézmény átfogja a teljes élelmiszervertikumot. Az állatok szaporításától a tenyésztésen keresztül a feldolgozáson át egészen az élelmiszerek forgalmazásáig. A vezetőnk Patrice körbevezetett minket az iskola épületében, megmutatta a fontosabb helyeket, majd a gyakorlati tanműhelyeken vezetett körbe minket, ahol az alkalmazott technológiákat is ismertette velünk. Az iskola fő profilja a kacsafeldolgozás és a kacsahús különböző módokon való tartósítása, fűszerezése. A gyakorlatunk 3 hetes volt, a programot megkaptuk írásban is. A csoportot 3 részre osztották ebből az egyik mindig tanórákon vett részt, a másik két csoport a húsfeldolgozóban illetve a konyhán segédkezett. A tevékenységeket hetes forgásban valósítottuk meg. Az első gyakorlaton közösen vettünk részt, ami a sütőipari tanműhelyben lett megtartva, itt croissont készítettünk, amit elkészítettünk azt el is fogyaszthattuk. A húsipari tanműhelybe kacsa csontozást, tartósítást és csomagolási gyakorlatot végeztek. A hétvégéken és pénteken délutánonként a fogadó intézmény programokat szervezett nekünk, meglátogattuk a Csendes- óceán partját, Lacanaunál megnéztük Európa legmagasabb dűnéit, kirándultunk Bordeauxban, Perigueuxban többször is jártunk, megnéztük a római kori múzeumot Vessunát, a városi történeti múzeumot, Beynac kastélyt, Lascaux barlangot, a Grotte du Garnd Roc cseppkőbarlangot, Chateau Bourdeilles, Grotte du Tourtillac, Chateau de Biron, Cloitre de Chatouin középkori kolostort.
A francia oktatási rendszer véleményem szerint hatékonyabb mint a haza szakképzés. A legújabb technológiát alkalmazzák, az eszközök amelyeket használnak korszerűek, a tanműhelyeik, gyakorlati helyeik jól felszereltek. A francia oktatás összehasonlítva a hazai viszonyokkal véleményem szerint sokkal gyakorlatiasabb, az elméleti és gyakorlati órák aránya kedvezőbb, az oktatás magasabb színvonalú. A diákjaink új gyakorlati és elméleti tudásra tettek szert a kinn töltött három hét alatt, amit hazai környezetben is tudnak majd hasznosítani. Megtanultak pl.: croissont készíteni, a kacsahús feldolgozásának, tartósításának új módszereit sajátították el. A tanórai foglalkozásokon általában csoportmunkában dolgoztunk, ami itthon sem szokatlan. A matematika órák gyakorlatiassága feltűnő volt számomra Mr. Jilani különösen nagy szeretettel és motiváltan adta át a tudását a diákoknak. A francia gyermekek a mi diákjainktól motiváltság és érdeklődés szempontjából nem különböztek. Több angol órán is részt vettünk, amelyeken bemutattuk hazánkat angol nyelven, a diákok csoportokat alakítva beszélgettek konkrét témákról.
A magyar diákok véleménye a programról: Összességében életük meghatározó tanulmányútjának tartják mindannyian. A gyakorlatokon új helyzetekkel találkoztak, a problémamegoldás és nem a nehézségek elkerülése került előtérbe. Ez volt az egyik legnagyobb előnye a tanulmányútnak.
Felismerték hogy fontos idegen nyelvet beszélni, mert érezték a nyelvi nehézségeket, bár a franciák szeretik ha valaki ellátogat hozzájuk akkor legalább alapszinten beszéli valaki a nyelvüket.
A fogadó intézményben az együttműködés a várakozásokat is felülmúlta. A tanári karból többen segítségüket ajánlották fel, a hétvégi programok kivitelezésében, helyismeretükkel segítettek, sportprogramokat ajánlottak. Patrice mindenben segítségünkre volt és bármikor el tudtuk érni. Ő volt az aki az iskola gazdaságát is bemutatta nekünk. A farmon körbevezetett a Limousin szarvasmarha tenyésztő telepen, ez a génbankja is egyben ennek a szarvasmarhafajtának. Ugyanitt egy szarvasgomba termesztő helyszínt is meglátogattunk. Franciaországon belül is kiemelkedő szarvasgomba termesztő helynek minősül a terület. Dordogne megye gasztronómiai szempontból is kimagaslik Franciaországon belül, szarvasgombával ízesítenek több húskészítményt. Virginie La Curieuse tanárnő is mindvégig segítette a közös együttműködést, ő szervezett egy közös ebédet egy hagyományos francia étteremben. A magyar diákok és a hozzánk látogató francia diákok vettek részt ezen az eseményen, a hagyományos francia konyha kiváló ételeit kóstolhattuk meg.
A programban tervezett gyakorlatok és kitűzések maradéktalanul megvalósultak. A gyakorlatokon sokat tanultak diákjaink, sok szakmai tapasztalattal érkeztek haza. A három hét alatt megszerzett gyakorlati és elméleti tudást kamatoztatni tudják mind az iskola keretein belül, mind pedig az életben. A diákok elégedettek voltak a kinti körülményekkel, a szállással, az étkezéssel, de legjobban a hétvégi programok nyerték meg a tetszésüket. Életre szóló élményeket szereztek a külföldi gyakorlat alatt.
Szerintem az Erasmus pályázatok, olyan lehetőségeket nyújtanak diákjainknak, amelyek életük meghatározó élményei maradnak, én úgy érzem hogy ezek az utak a kevésbé motivált diákjainkat is megmozgatják.