A4/1 beszámoló
Program: Erasmus + tanári mobilitás
Időszak: 2018. március 10-17
Hely: Beder, Dánia
Fogadó intézmény: Jordbrugets Uddannelses Center Arhus (röviden JU, vagy Green Academy)
Létszám: 5 szaktanár, 1 csoportvezető
Oktatás, tanárok, órarend, szakmai tartalom
Az oktatott szakokat tekintve vegyesen felépülő csoport komplex feladat elé állította vendéglátóinkat, akik igényesen megfeleltek a feladatnak. A JU 3 telephelyén is jártunk és alapos körbevezetést, tájékoztatást kaptunk.
A Beder telephelyen parképítőket, üvegházi kertészeket, erdészeket és úgynevezett „szürke” vagy köves parképítőket képeznek. Itt meglátogattuk z elméleti oktatás helyéül szolgáló épületeket, könyvtárat, az üvegházi komplexumot, a faiskolai részleget, a parképítő szerszám- és gépraktárakat, a fedett térkövező hangárokat, és a szabadtéri térkő tároló udvart. a körbevezetés alatt több osztály munkáját is megfigyeltük és betekintést nyertünk az oktatás szintjéről, az értékelés formáiról, a tanárok terheltségéről vagy az oktatási módszerekről. A kávészünetekben asztal körül ülve még konkrétabb témák jöttek szóba, mint pl. az iskola finanszírozási rendszere, költségvetésének rugalmassága, az oktatás átjárhatósága és a diákok általános motiváltsága vagy annak hiánya.
A Brebellegor-i telephelyen egy osztályteremben kezdtük a napot és megfigyelhettük egy mezőgazdasági gépész gyakorlat alakulását. Az óra alakításában 1 vezető tanár, 1 tanársegéd és 2 csoportfelelős játszották a fő szerepet a kijelölt terület gépesített trágyázásának megszervezésében. A munka követése közben itt is bőven akadtak szakmai kérdések a munkaszervezési feladatok, az előre tervezés, az időszakos munkák kiválasztása, az állatok ellátása, a menedzsment és a tanárok viszonya terén. Még az órai fegyelmezési problémák részleteit is megvitattuk. A hosszabbtávú kérdések a diákok elhelyezkedési és továbbtanulási esélyeire, keresetük alakulására vonatkoztak. Valódi szakmai műhelymunka és érdemi eszmecsere jött létre. A lovas telephelyre is ellátogattunk, de itt már ekkorra nem volt oktatás, ezért a képzés rövid bemutatására és a lovarda megtekintésére maradt idő.
A földmérő kollégánkat a parképítő képzés területfelmérő blokkjához kapcsolódóan vezették körbe. Az egyszerűbb mérőműszerektől a lézeres szintezőig mindent tudnak biztosítani diákjaiknak, akik parképítésben is haladnak a kor technikai fejlődésével. Szóba jött egy későbbi, rövidebb földmérő program megszervezése is.
A program része volt néhány óralátogatás is. Parképítő diákok árajánlat kialakítást tanultak egy valódi számlaminta és egy faiskolai katalógus segítségével. A katalógus kódokkal jelölte a cserjék, bokrok, dísznövények méretét, igényeit, ültetési és permetezési szabályait. Ezeket figyelembe véve kellett összeállítaniuk egy saját ajánlatot a képzeletbeli vevőnek. Az óra közben és végén szakmai, oktatási kérdések feltevésére is adódott alkalom. Az egyik, bulgár származású diák a felvételi eljárásról és a beilleszkedés könnyedségéről mesélt nekünk.
Kalo-ban egy biogazda képző intézményben jártunk. Dán vezetőnk, Karolina Sikala korábban itt tanított, ezért az intézményről ő külön is sokat mesélt nekünk, saját tapasztalati alapján. Itt organikus növénytermesztést, állatbarát és bio állattenyésztést tanulhatnak a diákok. A tangazdaság része egy biobolt is, ahol az itt termett zöldségeket, azokból készült italokat, fűszereket, olajokat, valamint tejtermékeket, húskészítményeket árusítanak kódos fizetési módszerrel, eladó nélkül. A boltban kamera működik, a biztonság kedvéért.
Az iskola menzáján is saját alapanyagokat használnak 1 húsos és 1 vega menüben kínálva. Ebéd alatt kiderült, hogy magyar diákok is tanulnak ott, így megkértük őket, hogy maradjanak velünk egy kicsit és számoljanak be tapasztalataikról. Az erős gyakorlati orientáltságot emelték ki, illetve azt, hogy a magas ösztöndíj rendszer miatt szinte csak a kijutást és indulást kellett megfinanszírozniuk. Az intézmény bentlakásos, így mind az angol, mind a dán nyelv elsajátítása sokkal gyorsabban történik. Egy félévet minden diák Tanzániában tölthet, ahol a fenntartható gazdálkodás, városi kertészkedés, biogazdálkodás módszereivel ismerkedhetnek meg nemzetközi környezetben.
Egy parképítő vállalkozó napjába is betekintettünk, aki 20 éve vezeti cégét és magánkertek kialakításával vagy fenntartásával foglalkozik. Friss tervrajzokat is mutatott nekünk árajánlattal, munkaerőigénnyel, növényigénnyel. Elvitt minket abba a nagyker áruházba is, ahol a kertépítési anyagait vásárolja, így a legújabb trendeket, skandináv stílust, növényállományt, alkalmazott technikákat is közelről megismerhettük. Hírnevének alapja a maga tapasztalata szerint az alapos, precíz munka és a rugalmas költségalakítás. Tavalyi tanulói mobilitásunkból 2 diákot hívott meg cégébe alkalmazottnak, azok szorgalmas és megbízható attitűdje miatt.
Összességében 4-6 féle szakképzésbe tekinthettünk be és cserélhettünk eszmét tanárokkal, diákokkal, vezetőkkel egyaránt.
Iskolai körülmények, kollégium, étkezés, közlekedés
A szállás és az étkezés igényes és magas színvonalú volt. A közlekedést az iskola mikrobuszával vagy a vezetőnk saját autójával biztosították. A külön, esti városnézéshez egyszerű volt az iskola bejáratánál is megálló helyi járatot igénybe venni.
Kulturális programok, társasági élet
A kulturális programok jól jellemezték Dánia történelmét, hagyományait: Moesgaard Múzeum a természettudományokat és a hódításokat, A Den Gamle By kiállítás a városiasodás folyamatát, a Salling Rooftop teraszkilátó pedig Arhus város panorámáját tárta elénk. Örök kedvenc e régióban a Moesgaard szarvaspark kezes aprótermetű szarvasaival és gyönyörű parkjával, mely egykor a Királynő vadászterülete volt.
Az együttműködés összhangot teremtett igényeink és a lehetőségek között. Bármikor kérhettünk hosszabbítást, vagy éppen bizonyos programok rövidítését, más lehetőségek javára. Nagyszerű házigazdáink voltak, a szakmai eszmecsere mellett a személyes tapasztalatokat is megoszthattuk és ezáltal is tanultunk egymástól.
Csollány Emőke
csoportvezető