Pintér Karolina /magyar/
Név: Pintér Karolina
Születési dátum, hely: 1968.02.23 Pécs
Tagintézmény neve: FM KASZK Varga Márton Kertészeti és Földmérési Szakképző Iskola
Kiválasztott kurzus címe (magyarul, vagy az adott nyelven): Standard English, Study Holiday Programme
Kurzus nyelve: angol
Időtartam (hét): 2 hét 2017.06.30- .07.14.
Kurzus heti óraszáma: 20 lessons of 45 minutes
Képzőintézmény pontos neve: Maltalingua School of English
Képzőintézmény országa: Málta
Képzőintézmény városa: St. Julians
Képzőintézmény pontos címe: 2, Birkirkara Hill St. Julians, STJ 1141, Malta
A kurzus díja naponta: 34,6 eur
A kurzus díja összesen: 346 eur
Elvárt eredmények (pl.: tanterv beépítés, új módszerek alkalmazása, nyelvvizsga, látókörszélesítés, stb.) angol nyelvű kommunikáció fejlesztése, más kultúrák, új tanulásszervezési eljárások, megismerése
Egyéb megjegyzés: Odaút: 2017. 06. 30.Visszaút: 2017. 07. 14. Szállás: http://www.maltalingua.com/accommodation/hotels/alexandra/ vagy http://www.maltalingua.com/accommodation/hotels/valentina/ DBL, HB 80-100 eur/day
Szállás: Alexandra hotel Málta St. Julians
o 2017. június 30-ától július 14.-éig nyelviskolai képzésben vettem részt az erasmus + köznevelési mobilitás nyertes pályázat keretében Máltán. A szigetország St. Julians nevű lakónegyedében az Alexandra nevű hotelben szálltunk meg. A képzés a Maltalingua nevű nyelviskolában zajlott. Az intézmény egész évben várja a hallgatókat. Tanáraik első sorban Nagy Britanniából érkező anyanyelvi tanárok . A képzés jól felépített didaktikai terv alapján valósul meg. Az érkező diákok mindig hétfői napon kezdhetik meg 1 , 2 vagy több hetes kurzusukat. Az első nap reggelén szintfelmérő tesztet kell írniuk, ezek után 1 órán belül kialakítják a csoportokat. A hét utolsó napján pedig újabb tesztet ír mindenki a héten tanultakból. Több légkondicionált kis teremben zajlik az oktatás, digitális és infokommunikációs tanulást segítő eszközökkel felszerelve. Közösségi helyiségként szolgáló terasz, kis medence és a büfé az épület felső szintjén található. A tanórák után ide szervezte a nyelviskola a délutáni meetingeket, ahol további gyakorlásra volt lehetőség. Továbbá a gyönyörű Málta különböző kirándulóhelyeire is szerveztek rövid utakat, melyek során különleges környezetben és izgalmas ismerkedések közepette valós kommunikációs helyzetekben gyakorolhatják a hallgatók a tanult nyelvet.
Így történt ez akkor is, amikor én megérkeztem. Az első napon a teszt kitöltése után az Elementery 1 csoportba kerültem. Számítottam erre, hiszen tisztában voltam vele, hogy nyelvtudásom kezdeti szinten áll. Attól nagyon tartottam, hogy mindenki sokkal többet tud nálam, s emiatt kínos helyzetek állhatnak elő. Mégis vállaltam, mert eltökélt szándékom, hogy ezen változtatok. Attól is féltem, hogy nem lesznek hasonló korú hallgatók, csak nagyon fiatalok. Mindkét félelmem hamar megdőlt, mert korombéliek is voltak sokan, a fiatalok pedig kedvesek és elfogadóak voltak velünk öregebbekkel. A csoportról pedig egy-két nap után kiderült, hogy még kezdőbbek mint én. Az elmúlt évben nagyon sokat tanultam otthon, így ezen a szinten a tanár megértésével semmilyen problémám nem volt. A szókincsem inkább már az A2-es szinten van. Nyelvtani ismereteimet felfrissítettem és bővítettem az elmúlt évben, de mivel teljesen egyedül tanultam, és gyakorlásra nem volt módom, a társalgáshoz szükséges beszédtempó még igen sok kívánnivalót hagy maga után. Ettől függetlenül én nagyon jól éreztem magam a csoportban. Nagyon motivált és lelkes voltam, az órákon nagyon aktívan vettem részt. Orosz, lengyel, kazahsztáni, német csoporttársaim voltak, a tanórán a szünetekben kézzel-lábbal és persze kissé körülményesen, de az angol nyelvet használva tudtunk csak kommunikálni. A tanárok fantasztikusak voltak, nagyon jól oldották meg a helyzeteket, és az adott kontextusban mindent értettem. Ez óriási élmény volt a számomra. Az első hét végén a tesztem nagyon jól sikerült 44 pontből 43 pontot szereztem. Az egyik tanárom Alison azt javasolta, hogy váltsak szintet és csoportot. Először nagyon lelkes voltam ez ügyben, de amikor a következő hétfőn beültem a másik csoportba ( Preintermediat 1.), egy kissé kétségbeestem. A csoporttársaim nagy része sokkal gyorsabban beszélt mint én, a feladatokat megértettem ugyan, hiszen nyelvtani ismereteim ezen a szinten még elegendőek voltak, de ráadásul a tanárnőnk olyan skót akcentussal beszélt, hogy ez az egész csoportban riadalmat keltett, nem hogy bennem. Ezért a szünetben megkerestem Alisont, és kétségek közt magyaráztam, neki, hogy szeretnék vissza menni az eredeti csoportomban. De ő azt mondta, hogy sokkal többet tudok nálunk, és így sokkal többet fogok fejlődni, s ő bizik bennem. Ez nagyon sokat jelentett nekem, így némi-nemű félelmek közöttt, de vissza mentem az új csoportomban. Ez a hét már sokkal küzdelmesebb volt számomra, de amikor az utolsó nap a tanár által meghatározott témákról (pl. halálbüntetés, szervfelajánlás, plasztikai műtét stb.) beszélgettem a csoporttársaimmal, és a vélemények ütköztetése hevében észre se vettem, hogy angolul kommunikálok, megbizonyosodtam arról, hogy jó döntés volt. Alisonnak azóta is hálás vagyok, s ezt el is mondtam neki búcsúzóul. S nem csak a tanórákon, hanem a szabadidős tevékenységek alatt is igyekeztem kihasználni ezt a fantasztikus lehetőséget. Beszélgettünk olasz, francia, német, japán, kínai emberekkel. Mindeközben az iskolai tanórákon kívül részt vettünk a nyelviskola által szervezett kirándulásokon St. Peter’s Poolhoz, Blue Lagoonhoz. A szabdidőnkben pedig igyekeztünk megismerni Málta múltját és jelenét. Kirándultunk Valettába, és részt vettünk egy az északi körtúrán busszal. Nagyon érdekes történeteket hallhattunk az idegenvezetőtől a máltai nép történelméből, megtudtuk, hogy a Málta szó eredetileg mézben gazdagot jelent, hogy Georg Peca híres máltai szerzetes tevékenysége példaértékű. Ő mondta: Taníts, taníts, taníts, valami megmarad belőle. Megtudtuk, hogy milyen hősiesen és bátran viselkedtek itt az emberek a 2. világháború alatt, melyért az angol király kitüntette őket, s a György-kereszt azóta is a máltai lobogón található. Láthattuk, milyen kitűnően aknázzák ki a lehetőségeiket, még ha azok speciálisak is. A szárazság és a forróság miatt a mezőgazdaság találékonysága elengedhetetlen, pl. a szőlőt éjszaka préselik, hogy ne párologjon el a szemekből a nedvesség túl gyorsan, de a nagy mennyiségű napos órák miatt a bor is édes, mint a méz. Saját termékük a Kinnie nevű gyógynövényekből készült üdítőital. Kicsit hasonlit a köptetők ízére, de fogyasztás után azonnal érezhető jötékony, simogató hatása az ember pocakjában. Az idegenforgalom viszont vezető bevételi forrása a kis szigetországnak, hiszen a gyönyörű tengerpart mindenhonnan gyorsan megközelíthető. Ezért az összes szolgáltatás, tömegközlekedés, vendéglátás, programszervezés rendkívül magasszínvonalú. Az emberek nagyon kedvesek mindenhol. Minden fedett helyiség légkondicionált, e nélkül elég nehéz lenne elviselni a hőséget. A húsítő habokat szépen kialakított egymást érő strandok valamelyikén élvezhetjük, mind ingyenes.
Megszerzett és elsajátított készségek és kompetenciák: A legfontosabb cél az volt, hogy megtapasztaljam, hogy egy másik nyelven is lehet kommunikálni. Közel 50 évig én csak egy nyelven beszéltem. Amikor a csoportomban ismerkedtünk, amikor a csoportváltásra sor került, amikor az új csoportomban kellett megtalálnom a helyem, amikor a végén a szerződéssel és a repülőjeggyel kapcsolatban kellett intézkedni, s nem volt senki, aki tolmácsoljon, megtapasztaltam, hogy meg lehet magunkat értetni. Ez volt a legfőbb élmény, amit át kellett élnem ahhoz, hogy hinni tudjak abban, hogy meg tudom csinálni, hogy további inspirációt nyerjek. Amikor az első hét végén Alison vezetésével egymás országát mutattuk be, másfél órát beszélgettünk, és nagyokat nevettünk, mindez leírhatatlan élmény volt. Útbaigazítást és információkat kértünk a helyiektől, ki kellett ismernünk magunkat egy teljesen új helyen. Nyilván ez nem okozott nehézséget, mert tanárként ilyen helyzeteket már bőven átéltünk és megoldottunk, de azért jó volt újra átélni a felfedezés és új dolgok megismerésének az örömét.
Módszertani ismeretek, beépülés, hasznosítás az itthoni képzésben
Azok a tanulásszervezési eljárások, amelyekkel nyelvtanáraink dolgoztak, bármilyen másik órán is használhatók. A tanulóknak aktívaknak kell lenniük a tanórán, az ő előzetes ismereteikhez kell igazodni, a ráhangolódás és a meglévő ismeretekre való ráépítés fontos pedagógiai alapvetés. A csoportmunka, páros és egyéni munka váltogatása, a különböző szókártyák, kézzelfogható eszközök mind stimulálják a figyelmet. A digitális eszközök érdekesebbé mozgalmasabbá, látványosabbá és megjegyezhetőbbé teszik a tananyagot. Ezeket én mindenképpen hasznosítani fogom tanórai munkámban. Bár én magyar nyelv és irodalmat tanítok, ezek a módszerek függetlenek a tantárgytól és a tanítás nyelvétől.
Értékelés: megvalósult-e a program célja, elégedettség, jó-gyakorlat, hasznosíthatóság, motiváció, tanulási eredmények értékelése
Megvalósult-e a program célja, elégedettség, motiváció, tanulási eredmények értékelése:
Maximálisan megvalósult, a félelmeim nem igazolódtak, mások is voltak hasonló szintjén a nyelvtanulásnak, mint én. A tanárokat maximálisan megértettem, voltak a helyzetek, amelyekben gyakorolhattam, a nyelviskola mindent megtett a cél elérése érdekében, a helyszín fantasztikus volt, a hangulat még inkább. Boldog vagyok és nagyon hálás, hogy ezt megélhettem!
Jó-gyakorlat, hasznosíthatóság:
A tanulásszervezési eljárásokat mindenképpen a mindennapi munkámban használni fogom.
Nyelvtanulás tekintetében pedig beiratkoztam egy nyelviskolába, 2017. szeptember 05-én fog kezdődni a kurzus. Feltett szándékom, hogy a tanév végére a középszinthez közel legyek, s amint a tanáraim is úgy látják 2 éven belül a középfokú nyelvvizsgát is szeretném letenni.
Azt gondolom, hogy tanítványaim előtt példává is válhat, hogy manapság nem lehet, és nem is szabad a tanulást abbahagyni, és bátran vállalni kell, ha valamit nem tudunk, de azon elszántsággal, akaraterővel, időbeosztással, ráfordított energiával és némi pénzzel persze lehet segíteni.
Fenntarthatóság: javaslatok az itthoni tantervbe való beépítésbe, tanulói fejlesztési igények meghatározása
Én ugyan nem vagyok angoltanár, de azt gondolom, hogy sokkal-sokkal többet kellene beszéltetni a gyerekeket. Sokkal kevesebb hangsúlyt kellene fektetni a nyelvtanra. Az hogy a máltai nyelviskolában a tanárok nem szólaltak meg magyarul-mert ugye nem is tudtak volna- s a magyarázatokat mégis megértettük, nagyon nagy tapasztalat volt.
Nemzetközi stratégiára vonatkozó javaslatok:
Az Erasmus + program olyan lehetőség mindenkinek, amellyel saját képességeit és tudását fejlesztheti, s amellyel saját személyes fejlődéséhez hozzájárulhat, ezáltal szűkebb környezete és az egész társadalom hasznára válhat.